Jumaat, 4 Julai 2014

Ops Qaseh: Bersedekah dan Berbuat Baik



Kalau kita tidak mahu menderma atau bersedekah atau berbuat kebaikan kepada orang lain, janganlah kita menghalang orang lain yang ingin menderma, bersedekah atau berbuat baik. Kadang-kadang menjadi tidak faham dengan manusia yang pelbagai kelakuannya. Lebih-lebih lagi dalam bulan Ramadan Kareem yang digalakkan bersedekah dan memperbanyakkan amalan kebaikan kerana balasan pahala yang berlipat kali ganda. Mungkin operasi seperti Ops Qaseh boleh dimulakan pada bulan lain. Bulan yang biasa-biasa agar tidak mencerminkan kita ini menghalang orang mukmin yang ingin bersedekah, berderma, atau berbuat kebaikan daripada melakukannya.

Baca di sini dan di sini. Alangkah...

"Tahukah engkau akan orang yang mendustakan agama (meliputi hari pembalasan)? Orang itu ialah yang menindas serta berlaku zalim kepada anak yatim, Dan ia tidak menggalakkan untuk memberi makanan yang berhak diterima oleh orang miskin.(Kalau orang yang demikian dikira dari bilangan orang-orang yang mendustakan ugama), maka kecelakaan besar bagi orang-orang Ahli Sembahyang. (laitu) mereka yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya; (Juga bagi) orang-orang yang berkeadaan riak (bangga diri dalam ibadat dan bawaannya). Dan orang-orang yang tidak memberi sedikit pertolongan (kepada orang yang berhak mendapatnya)."

"Seest thou one who denies the Judgment (to come)? Then such is the (man) who repulses the orphan (with harshness), And encourages not the feeding of the indigent. So woe to the worshippers. Who are neglectful of their prayers. Those who (want but) to be seen (of men), But refuse (to supply) (even) neighborly needs."

Al Maun: 1-7

Semoga Allah merahmati Malaysia, pemimpin-pemimpinnya dan kita semua rakyat marheannya. 

Ameen...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...